Μαθαίνω Ελληνικά: Οργάνωση τάξης
Δεδομένο:
- Η τάξη χρησιμοποιείται από παιδιά που γνωρίζουν την Ελληνική σε διάφορα επίπεδα, άρα έχουν διαφορετικές ανάγκες.
Ζητούμενο:
- Χρειάζεται να υπάρχει οργάνωση και συνοχή, ώστε τα παιδιά να γνωρίζουν πού να εστιάζουν την προσοχή τους.
Σχ. χρονιές 2014 - 2016:
Στο σχολείο μου φοιτούν αρκετά παιδιά που δεν έχουν την Ελληνική ως μητρική τους γλώσσα. Χρησιμοποιείται αίθουσα την οποία τροποποίησα και με τη βοήθεια άλλων ατόμων.
Συγκεκριμένα, ένας υπέροχος κύριος (ελαιοχρωματιστής) με πολλή προθυμία έβαψε τη βάση της αίθουσας και τον ευχαριστώ! Επέλεξα και έφερα γαλάζιο, χρώμα της ηρεμίας για εμένα.
Στη συνέχεια, "χώρισα" τον τοίχο σε "ζώνες", μπογιατίζοντας κάθε μια με διαφορετικό χρώμα. Στόχος μου ήταν να νοηματοδοτήσω ξεχωριστή ενότητα (Μαθαίνω Ελληνικά Ι και ΙΑ) και υποενότητες: ημερολόγιο, χρώματα, σχολικό λεξιλόγιο, ήρωες.
Η πινακίδα δίπλα χρησιμοποιείται και αυτή ως συνέχεια για την ενότητα της γραμματικής και των ουσιαστικών. Από πάνω, παραδείγματα γραμματικής που αφορούν τα ρήματα μας βοηθούν στις εργασίες μας. Από κάτω, γαντζάκια χρησιμεύουν για εργασίες μας!
Στην απέναντι πλευρά έβαψα με πιο σκούρο μπλε την περιοχή όπου στερέωσα τους αριθμούς. Αυτή η ενότητα μπορεί να ξεχωρίσει αν τυπωθούν οι καρτέλες σε χρωματιστό χαρτί (κάτι που είχα εφαρμόσει, αφού δεν πρόλαβα να βάψω αυτή την περιοχή απ' την αρχή της σχολικής χρονιάς). Από πάνω ο διευθυντής με πολλή προθυμία στερέωσε ραφάκια που έφερα, με σκοπό να φιλοξενήσουν τρισδιάστατες εργασίες μας! Στερέωσα επίσης και λεξιλόγιο με συνδυασμούς. Αυτή η περιοχή τελειώνει στη ντουλάπα, που φιλοξενεί τη γωνιά "Λεξιλόγιο - Αλφάβητο".
Φυσικά, υπάρχει και η γωνιά με τους κανόνες! Ένα μέρος της κρεμάστρας αξιοποιήθηκε για τις αφίσες με το αλφάβητο, τους συνδυασμούς και το υλικό για εξάσκηση στο συλλαβισμό.
Στην αίθουσα δεν υπήρχαν αρκετές πινακίδες. Εδώ παρέμβηκε ο διευθυντής, ο οποίος έφερε χάρτινες κούτες (όχι στημένες), τις οποίες στερέωσε στον τοίχο και έτσι η τάξη απέκτησε επιπλέον πινακίδα για τις εργασίες μας. Οικολογική, πρακτική και εύκολη λύση (ιδιαίτερα όταν έχεις πρόσβαση σε άτομο που έχει και μπορεί να χειρίζεται τρυπάνι και να το κάνει με περισσή προθυμία και στο άψε σβήσε!!!) Πολλά ευχαριστώ για όλη τη βοήθεια!!!
Έβαψα τις δύο ζώνες πάνω και κάτω. Όταν εργαστήκαμε σε ενότητα για την οδική ασφάλεια, στερεώθηκε και η ομαδική εργασία μας!
Από κάτω υπάρχει πάγκος (ευτυχώς!) με ντουλάπια και ραφάκια. Αξιοποιήθηκε για την οργάνωση των φακέλων εργασίας των παιδιών, αλλά και χρηστικού υλικού. Οι φάκελοι εργασίας ταξινομήθηκαν ανά ομάδα. Κάθε ομάδα είχε κουτί με διαφορετικό χρώμα (ευκαιρία για εξάσκηση σε χρώματα και έννοιες, π.χ. πάνω, κάτω, μέσα, έξω, δίπλα, εδώ, εκεί, προηγούμενο, επόμενο, κ.λ.π.). Σε πιο μικρά κουτιά οργανώθηκε το χρηστικό υλικό για το μάθημα (π.χ. ατομικό αλφάβητο, ατομικές μικρές αφίσες για τους συνδυασμούς, ζάρια, κυάλια κ.λ.π.)
Τα ραφάκια φιλοξενούν το μαγικό κουτί των βιβλίων (λογοτεχνικά βιβλία που χρησιμοποιήσαμε ή και προτείναμε, η δική μας βιβλιοθήκη!) και τα παιχνίδια για τη φύλαξη, αφού η αίθουσα χρησιμοποιείται και το απόγευμα από τα παιδιά που παραμένουν στο σχολείο.
Πολλά ευχαριστώ και στο βοηθό διευθυντή και υπεύθυνο ΤΠΕ, ο οποίος μερίμνησε ώστε να έρθουν οι τεχνικοί που χρειάζονταν, προκειμένου η η τάξη να έχει πρόσβαση στο διαδίκτυο!
Το περιβάλλον έγινε ακόμη πιο ευχάριστο (και βιώσιμο ... μην ξεχνάμε ότι μιλάμε για την Κύπρο των 40 βαθμών Κελσίου), αφού ο σύνδεσμος γονέων ανέλαβε την τοποθέτηση (σε ψηλό σημείο και με προστατευτική σχάρα για ασφάλεια) ανεμιστήρων και τους ευχαριστώ πάρα πολύ!!
Υπάρχει φυσικά και η γωνιά με το σύστημα των επιβραβεύσεών μας! Περισσότερα όμως στην παρουσίαση.
Το φωτογραφικό άλμπουμ μας:
Στην παρουσίαση υπάρχει το εποπτικό υλικό σχετικά με το ημερολόγιο, τα χρώματα και το σχολικό λεξιλόγιο, καθώς και λίγα λόγια για τη λογική και τη σκοπιμότητα που αφορούν τη συγκεκριμένη πρόταση για την οργάνωση της τάξης.
Μαζί με τις αρχικές αξιολογήσεις που προτείνονται στην επίσημη ιστοσελίδα του Υ.Π.Π., έχω χρησιμοποιήσει και επιπρόσθετο έντυπο. Με βοήθησε πολύ στο να έχω γνωστική εικόνα των μαθητών (ειδικότερα στην αρχή, αλλά και για αργότερα) και να οργανώσω τις ομάδες. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί ανάλογα με τον τύπο του κάθε εκπαιδευτικού, με σημειώσεις ή σύμβολα.
Στην κατηγορία "κατανόηση γραπτού λόγου", ο εκπαιδευτικός μπορεί να σημειώσει και το βαθμό ροής και ευχέρειας.
Θα το βρείτε στην επόμενη παρουσίαση μαζί με αφίσα για την τάξη.
No comments:
Post a Comment