Απ' την αρχή της σχολικής χρονιάς, γίνονται διάφορες δραστηριότητες με σκοπό τα παιδιά να αντιληφθούν ότι αποτελούν μέλη μιας ομάδας. Ως ίσα μέλη, έχουν δικαιώματα και υποχρεώσεις, τα οποία τηρούνται σε ισορροπία στη βάση καλών επιλογών. Οι καλές αυτές επιλογές έχουν συν - αποφασιστεί και αποτελούν ένα βασικό οδηγό κανόνων.
Καθώς κυλά ο καιρός και τα παιδιά μαθαίνουν να γράφουν και να διαβάζουν, καλό είναι να εμπλουτίζονται ακόμη περισσότερο οι δραστηριότητες. Έτσι, στην πιο κάτω παρουσίαση, υπάρχει η σχολική ταυτότητα. Τα παιδιά σημειώνουν το ονοματεπώνυμό τους, την ηλικία τους, την πόλη τους και το σχολείο τους. Όπως και στην πολιτική ταυτότητα, έτσι και στη σχολική, χρειάζεται και η φωτογραφία μας. Προσωπικά, επέλεξα την ομαδική, μέσα απ' την οποία το κάθε παιδί διέκρινε τον εαυτό του ως μέλος της ομάδας.
Στο τρένο των φίλων, τα παιδιά ζωγράφιζαν φίλους τους, αντιγράφοντας το όνομά τους απ' την καρτέλα τους. Έτσι, προσπαθήσαμε να αντιληφθούμε πως ενώ είμαστε όλοι μας μέλος της μεγάλης ομάδας (τάξης), μπορούμε να έχουμε φίλους με τους οποίους να ταιριάζουμε λίγο περισσότερο, ακόμη και φίλους που ανήκουν σε άλλες ομάδες. Κανένα παιδί δεν έμενε εκτός, αφού υπήρχαν μέλη της ομάδας του, ή και από άλλες ομάδες, ή από άλλες τάξεις / σχολεία / ή την οικογένειά του (εδώ σημείωνα εγώ το όνομα και το αντέγραφαν). Στα δύο τελευταία φύλλα, γινόμαστε μέλη της ομάδας καλαθόσφαιρας του Γκούφυ. Το κάθε παιδί σημειώνει το όνομά του στην μπάλα. Όλα μαζί αναρτώνται στην πινακίδα.
Μια από τις αγαπημένες μας μελωδίες, αποτελεί το τραγούδι της αγάπης. Έτσι, σημειώνοντας τις φωνούλες που σβήστηκαν και ολοκληρώνοντας τη δημιουργία, μπορούμε να το αφιερώσουμε σε όποιο αγαπημένο πρόσωπο θέλουμε.
Η μελωδία εδώ (είναι η μελωδία "I love you" απ' τη σειρά Barney and friends).
Μέλος της ομάδας ήταν φυσικά και ο αρκούδος μας, ο Αγκαλίτσας. Αν κάποιο παιδί χρειαζόταν την "παρέα" του, ή την είχε κερδίσει, τότε ο Αγκαλίτσας έπαιρνε τιμητική θέση στη θέση δίπλα του, ή ακόμη και στην ομάδα.
Κάθε καινούριο επίτευγμά μας, σημειωνόταν στο μεγάλο βιβλίο των επιτευγμάτων. Έτσι, οι πρώτες μας υπευθυνότητες, η πρώτη μας συμμετοχή σε σχολική εκδήλωση, οι πρώτες μας λέξεις, η πρώτη μας πρόταση, η δημιουργία των ταυτοτήτων μας, είχαν μια
ξεχωριστή θέση.
ξεχωριστή θέση.
Στην καθημερινότητά μας, διάφορα περιστατικά μας κάνουν χαρούμενους, λυπημένους, θυμωμένους. Σημαντικό είναι να μπορούμε να αναγνωρίσουμε τις βασικές (σε πρώτο επίπεδο) κατηγορίες συναισθημάτων, αλλά και το πώς μπορούμε να τα διαχειριστούμε.
Δραστηριότητες γνωριμίας και δεσίματος ομάδας
1η δραστηριότητα:
Αφού είχαμε ήδη συστηθεί, παίξαμε το παιχνίδι " Ιστός της αράχνης" από τον ιστοχώρο www.elniplex.com. Σταθήκαμε σε κύκλο. Κάθε παιδί παρουσίαζε τον εαυτό του και φώναζε το όνομα ενός άλλου παιδιού για να πάρει το μαλλί. Αν δεν το θυμόταν, έπρεπε να το ρωτήσει. Έτσι δημιουργήσαμε ένα πλέγμα, ένα ιστό με το μαλλί.
2η δραστηριότητα:
Χρησιμοποίησα τη δραστηριότητα "Πιάσε τη μπάλα και πες" από τον ιστοχώρο www.nipiagwgosgiapanta.com. Ένα παιδί πετούσε τη μπάλα σε άλλο παιδί, αφού πρώτα φώναζε το όνομά του. Το παιδί με τη μπάλα έπρεπε να δηλώσει δύο στοιχεία γι' αυτό. Όποιο παιδί ήθελε, μπορούσε να παρουσιάσει περισσότερα.
3η δραστηριότητα:
Αυτή η δραστηριότητα είναι παραλλαγή του παιχνιδιού Twister. Δε βρήκα το αντίστοιχο χαλί του παιχνιδιού, γι' αυτό χρησιμοποίησα στρώματα γυμναστικής και χρωματιστά χαρτόνια.
Σε πρώτο επίπεδο εργαστήκαμε σε μικρές ομάδες. Κάθε χρώμα αντιστοιχούσε σε μια δήλωση (π.χ. αγαπημένο χρώμα, αγαπημένο φαγητό κ.λ.π.). Με συνοδεία μουσικής τα παιδιά κινούνταν γύρω - γύρω από τα στρώματα και όταν σταματούσε η μουσική έπρεπε να σταθούν με τέτοιο τρόπο ώστε να πατούν στα χρώματα που αντιστοιχούσαν στις δηλώσεις που συμφωνούσαν.
Σε δεύτερο επίπεδο εργαστήκαμε στην ολομέλεια. Αυτή είναι παραλλαγή ενός παιχνιδιού που είχε παρουσιαστεί σε συνέδριο στο "διήμερο εκπαιδευτικού". Τα παιδιά κινούνταν με συνοδεία μουσικής γύρω - γύρω από τα στρώματα. Όταν σταματούσε η μουσική, έπρεπε όλοι να σταθούν με τέτοιο τρόπο ώστε να πατάνε σε ένα χαρτόνι.
4η δραστηριότητα:
Αυτή η δραστηριότητα αποτελεί παραλλαγή του παιχνιδιού "Μουσικές καρέκλες". Έστησα τις καρέκλες σε κύκλο. Πάνω σε κάθε καρέκλα έβαλα ένα λευκό χαρτί. Το κάθε παιδί τοποθέτησε πάνω στην καρέκλα του ένα μολύβι και ένα σβηστήρι. Με μουσική τα παιδιά κινούνταν (ή και χόρευαν) γύρω - γύρω. Όταν σταματούσε η μουσική, έπρεπε να φτιάξουν ή να συμπληρώσουν το σχέδιο στο χαρτί που ήταν στην καρέκλα που τύχαινε να βρεθούν μπροστά. Έτσι, κάθε ζωγραφιά είναι αποτέλεσμα συλλογικής και ομαδικής προσπάθειας.
No comments:
Post a Comment