Συνέδρια

Wednesday, January 18, 2017

Δραστηριότητα συν - οικοδόμησης παραμυθιού
Δημιουργική αφήγηση
Με βάση το παραμύθι "Έξι κουρούνες" (Leo Lionni)


Η εισαγωγή  του παλιού σχολείου στο τέλος, καθώς και της επιλογής του παραμυθιού του Leo Lionni, είναι βασισμένη στα προγράμματα του Μουσείου Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης. Η ιστοσελίδα του εδώ.

Η δραστηριότητα μπορεί να γίνει σε συνδυασμό ή και ανεξάρτητα με το παραμύθι του συγγραφέα.
Στόχος είναι η δημιουργική αφήγηση, δηλαδή η δημιουργία μιας νέας ιστορίας, με μερική καθοδήγηση.
Η δραστηριότητα απευθύνεται σε παιδιά πρώτης σχολικής ηλικίας.

  • Οι σελίδες παρουσιάζονται σε μεγέθυνση Α3 λη Α2, πλαστικοποιημένες και δεμένες σε βιβλίου (τύπου big book).
  • Ο εμψυχωτής καλεί τα παιδιά να διηγηθούν μια άλλη περιπέτεια με τον γεωργό και τις κουρούνες, η οποία έχει κοινή αρχή με το παραμύθι, ή να συν-δημιουργήσουν ένα. Ως αρχή, μπορεί να έχει το γνωστό «Μύθιμύθι, το κουκί και το ρεβύθι, έτοιμοι είμαστε όλοι, παραμύθι ν’ αρχινίσει…»
  • Παρουσιάζεται η σελίδα με το σκηνικό όπου οι έξι κουρούνες που έκτισαν τη φωλιά τους στο δέντρο. Αυτό βρίσκεται στο προσκήνιο και παρουσιάζεται μεγεθυμένο. Στη συνέχεια, παρουσιάζονται οι κουρούνες να τσιμπολογούν τους σπόρους απ’ το χωράφι και το σιτάρι. Τα παιδιά με τη διακριτική παρέμβαση του εμψυχωτή (συντονισμός – ποιος να πάρει το λόγο), αναδιηγούνται την ιστορία.
  • Σ’ αυτό το σημείο, ο εμψυχωτής κάνει την ερώτηση «Και πώς αυτό έκανε τον γεωργό να αισθανθεί;». Παρουσιάζει τις 2 φιγούρες του γεωργού: θυμωμένος και χαρούμενος. Οι φιγούρες είναι κολλημένες με blue tack στη δίπλα λευκή σελίδα του βιβλίου. Τα παιδιά καλούνται να διαλέξουν και ένα παιδί έρχεται, την ξεκολλάει και κολλάει την αντίστοιχη φιγούρα στη δίπλα σελίδα με την εικόνα. Αναμένεται ότι τα παιδιά θα διαλέξουν τη θυμωμένη φιγούρα. Όποια και να διαλέξουν όμως, ο τρόπος δόμησης είναι ο ίδιος.









  • «Μέρα έμπαινε, μέρα έβγαινε, ο γεωργός δεν ήξερε τι να κάνει. Ωσπου μια μέρα….Ωιμέ! Κάτι συνέβη.»

  • «Εμφανίστηκε ένας μυστηριώδης ξένος.» Σ’ αυτό το σημείο, παρουσιάζει στα παιδιά τις επόμενες φιγούρες: μια μάγισσα, ένα τεράστιο κοράκι, ένα σκιάχτρο, ένα γίγαντα, πατημασιές. Ο τρόπος παρουσίασης μπορεί να είναι ο ίδιος όπως στην περίπτωση του γεωργού, ή για να εξάψει περισσότερο το ενδιαφέρον των παιδιών, μπορεί ο εμψυχωτής να τους παρουσιάζει έναν – έναν, κολλώντας τους με blue tack στη λευκή σελίδα και καλώντας τα παιδιά να διαλέξουν ποιον θα ήθελαν να παρουσιάζεται. Ανάλογα με τις επιλογές, μπορεί να σχηματιστούν και ομάδες, με τη συνέχεια να έχει περισσότερους από ένα ήρωες.






  • "Ο γεωργός φοβήθηκε τόσο πολύ που έβγαλε μια φοβερή κραυγή".
    Παρουσιάζει την αντίστοιχη φιγούρα και συμπληρώνουν τα παιδιά.
    "Εξαφανίστηκε τόσο γρήγορα, που ούτε ο άνεμος πρόλαβε να δει πού πάει. Νομίζω πως ακόμη τρέχει! (μετακίνηση φιγούρας ώστε να εξαφανιστεί). Οι κουρούνες πέταξαν φοβισμένες δεξιά και αριστερά και άλλες κρύφτηκαν πίσω απ' τα ψηλά στάχυα".



  • "Οι κουρούνες πέταξαν όσο πιο μακριά μπορούσαν. Ώρες ολόκληρες πετούσαν, μέχρι που έφθασαν σ' ένα ξέφωτο. Ήταν στη μέση ενός καταπράσινου δάσους και εκεί είχε ένα πανέμορφο αγροτόσπιτο. (Πώς ήταν;) Πλησίασαν δειλά - δειλά και διστακτικά. Κρυφοκοίταξαν μέσα απ' την πόρτα. Και τι νομίζετε ότι είδαν;

 (Παρουσιάζεται η σελίδα με το αγροτόσπιτο. Τα διπλά καφέ παράθυρα του αγροτόσπιτου θα είναι κλειστά. Όμως η κατασκευή θα είναι τέτοια, ώστε στο επόμενο στάδιο, ο εμψυχωτής θα τα ανοίγει και θα εμφανίζεται η σοφή κουκουβάγια.)





  • Ο εμψυχωτής συνεχίζει: ¨Καλωσήρθατε κουρούνες στο σπιτικό μου. Ποιος καλός άνεμος σας έφερε προς τα εδώ;" Ο εμψυχωτής ζητάει από τα παιδιά να πάρουν το ρόλο των κουρούνων και να απαντήσουν. Με τη διακριτική παρέμβασή του και στο τέλος της συμμετοχής τους, παίρνει το ρόλο της κουκουβάγιας και ρωτάει: "Μήπως αυτός που είδατε ήταν ... ή ...;" (χρησιμοποιεί την περιγραφή των φιγούρων). Τα παιδιά απαντούν εμπλεκόμενα σ' ένα διάλογο με τον εμψυχωτή.¨
  • "Αυτός / αυτή / αυτοί, ζουν σ' εκείνο το κάστρο εκεί ψηλά, στο βουνό, που μέρα δεν το βλέπει και μόνο η νύχτα κυβερνά! Αυτός που θα καταφέρει να τους πάρει το δώρο το μαγικό, την ευτυχία θα φέρει εκεί ξανά!"
  • Ο εμψυχωτής αναφέρει πως το μαγικό δώρο βρίσκεται στη σάκα την παλιά. Τα παιδιά θα πρέπει να την εντοπίσουν στο χώρο (μπορείτε να την έχετε σε κάποιο σημείο στην τάξη). Το μαγικό δώρο μπορεί να είναι ένα σημείωμα, μια επιστολή, μια εικόνα, κ.λ.π. "Και ποιος θα πάει να το πάρει;" Η πιο θαρραλέα απ' τις κουρούνες, αποκρίθηκε "Εγώ!". Ο εμψυχωτής αναθέτει σ' ένα παιδί να παίξει αυτό το ρόλο, να πάρει το δώρο και να "πετάξει" στο κάστρο. Εκεί, το δίνει στον αντίστοιχο ήρωα / ηρωίδα / ήρωες και γίνεται η "μεταμόρφωση".
  • Το σκοτεινό κάστρο μεταμορφώνεται σ' ένα φωτεινό, πανέμορφο σχολείο, πολύ παλιό όμως! Τόσο παλιό, που θα νόμιζε κανείς πως σταμάτησε ο χρόνος. Η μάγισσα μεταμορφώθηκε σε δασκάλα, οι πατημασιές και το σκιάχτρο σε μαθητές και ο γίγαντας στον διευθυντή του σχολείου. "Βλέπετε ... ένας μάγος κακός, έκλεισε το σχολειό. Μόνο με το δώρο το μαγικό, θα μπορούσε να ξανανοίξει, ώστε να έρθει η χαρά. Τώρα, ψέματα ή αλήθεια, έτσι είν' τα παραμύθια!"




Το υλικό: